Religii, Culte, Secte...




Materialele prezentate in acest link descriu fapte reale si incontestabile ale celor ce conduc "lumea religioasa" din zilele noastre. Scriptura zice : "...ii veti recunoaste dupa roadele lor...".Nu intentionam sa defaimam sau sa desfintam vreun cult religios, ci doar sa prezentam"Adevarul caci acesta trebuie scos la Lumina" fara a se cauta la fata omului. Deasemenea accesand acest link text puteti gasi si unele informatii despre principalele Culte Religioase, originea lor precum si dogma acestora.

Materialele prezentate mai jos descriu fapte reale si incontestabile ale celor ce conduc "lumea religioasa" din zilele noastre. Scriptura zice : "...ii veti recunoaste dupa roadele lor...".Nu intentionam sa defaimam sau sa desfintam vreun cult religios, ci doar sa prezentam"Adevarul caci acesta trebuie scos la Lumina" fara a se cauta la fata omului. Sursa apartine in exclusivitate portalului: STRAJERUL - Yahoo Groups.














HARTA APARITIEI RELIGIILOR


ISTORIA RELIGIILOR




Aflati mai multe despre Cultele Religioase, accesand acest link text


Mai jos va prezentam cateva dintre sectele mai cunoscute, originea precum si dogmele acestora :


 BAHA'I 

Originea

Marturia sau Credinta Baha'i a fost fondata de Baha'u'llah in secolul XIX. Acesta a fost unul dintre adeptii lui Marza Ali Muhamad - un reformator siit din sudul Persiei, prigonit, inchis si exilat vreme de 40 de ani. 

In Romania avem tarziu date despre existenta aceste religii. Se discuta mult despre aprecierea favorabila a reginei Maria a Romaniei. Se presupune ca regina, impreuna cu fiica sa Ileana, au aderat in 1926 la noua religie. 

La inceputul anului 1991 s-au inregistrat ca Asociatie legala. Au format comunitati mari in Cluj, Bucuresti, Timis, Constanta, Mures. 

Biserica lor este recunoscuta ca organizatie neguvernamentala, cu statut consultativ la UNESCO, UNICEF. 

Dogma

Adeptii considera ca toate religiile pleaca de la o sursa divina comuna. Respectul fata de celelalte religii ii face sa nu permita prozelitismul. Singura forma de atragere a unor noi membri poate fi exemplul personal al adeptilor sectei. 

Religia baha'i  afirma  ca  de-a  lungul  timpului, Dumnezeu a trimis oamenilor profeti pentru a le dezvalui vointa divina. Dintre acestia se numara: Krishna, Moise, Iisus, Mahomed. Cartile sfinte ale tuturor religiilor nu se resping, ci se completeaza si se implinesc una prin cealalta. Daca un om vrea sa-l cunoasca pe Dumnezeu, el trebuie sa-l vada intr-o oglinda perfecta: crestinii il vad in Iisus, baha'ii in Baha'u'llah. Exclud alti intermediari, apreciind ca in trecut poporul era ignorant, analfabet si de aceea erau necesari preotii care sa citeasca si sa explice scrierile sfinte. Nu recunosc preotia si viata monahala a credinciosilor izolati de lume. 

Cultul

Aceasta noua religie - un nou legamant intre Dumnezeu si om - are o practica (rugaciune, ceremonii) modesta: se recita si se incanteaza texte sacre. 

Calendarul baha'i are la baza Anul solar. Anul cuprinde 19 luni a cate 19 zile (361 de zile), la care se adauga 4-5 zile, intercalate, socotite zilele ospitalitatii. La 21 martie, o data cu sosirea primaverii, sarbatoresc Anul No        


BISERICA SCIENTOLOGICA 



Originea

Biserica Scientologiei a fost intemeiata prin anii '50 ai secolului XX de catre Lafayette Ronald Hubbard (1911-1986), in California (USA). Ea este rodul mai timpuriei sale teorii a Dianeticii. 

In zilele noastre Scientologia poseda peste 700 de centre in 65 de tari si este una dintre cele mai prospere religii noi. 

Filozofia Scientologiei

Crezurile de baza ale Scientologiei sunt rezultatul unui amestec omogen dintre filozofia orientala si cercetarile personale ale lui Hubbard facute intr-o varietate de discipline, cat si ale datelor relevate in urma audierilor. Audierea reprezinta metoda de consiliere scientologica care consta in examinarea profunda a vietii prezente si a vietilor anterioare a celui ce este numit impur. 

Intr-una din numeroasele lui definitii, Hubbard a descris Scientologia ca fiind continuarea vestica si anglicizata a numeroase forme stravechi de intelepciune. Printre acestea se includ, scrierile Veda (literatura sacra a hindusilor), Taoismul, Buddhismul, Iudaismul, Gnosticismul si intelepciunea civilizatiei grecesti timpurii, invataturile lui Iisus, Nietzsche si Freud. Conform spuselor lui Hubbard, Scientologia a atins telul religiei din toata istoria scrisa a Omului, eliberarea sufletului prin intermediul intelepciunii. Scientologia imparte mintea omului in doua compartimente, cel analitic si cel reactive, care sunt aproximativ echivalente cu constientul si inconstientul omului (numit si irational). Experientele extrem de socante, durerea, sau pierderea cunostiintei, duc la producerea engramelor, a impresiilor senzoriale, care sunt inregistrate in compartimentul reactiv al mintii. Aceste imagini mintale, sunt la randul lor cauza numeroaselor probleme emotionale sau fizice ale prezentului. Desi aceste imagini de memorie sunt retinute perfect, ele sunt inactive in creier, pana ce evenimente similare le restimuleaza, le readuc la viata. Cand sunt retrezite, acestea cauzeaza un comportament reflexiv-conditionat ce este daunator dispozitiei unei persoane. Astfel, atunci cand creierul vede o situatie asemanatoare unei experiente negative a trecutului, si chiar daca aceasta nu constituie acum o amenintare asupra vietii, el raspunde ca atare, producand un comportament nenatural si defensiv. De exemplu, daca un baiat cade dintr-un copac tocmai cand pe strada trece o masina rosie, si isi pierde cunostinta, mai tarziu, ca adult, masinile rosii (sau alte lucruri de culoare rosie) ii pot retrezi episodul nefericit care il impinge la reactii irationale. De aceea, acest om ar putea sa refuze sa se urce intr-o masina rosie, poate chiar sa se simta bolnav sau sa aiba ameteli, cand este pus in fata acestei situatii. Din acest punct de vedere, toti oamenii ar fi mai mult sau mai putin fiinte conditionate - adevarate masini care raspund la manipulatorul lor (compartimentul reactiv al mintii). Aceasta restimulare sau retrezire ar fi automata. 

Cu alte cuvinte, noi nu suntem fiinte libere; suntem sclavii unei minti reactive aberant-deviate. Scientologia afirma ca prin Dianetica si/sau prin terapie scientologica se poate ajunge direct la engrame care se pot sterge, oamenii devenind  stapani pe comportamentul lor, in loc de a depinde de o minte reactiv-bolnava. 

Scientologia crede ca din cauza reincarnarilor succesive, cu totii am acumulat engrame anterioare negative. Fiecare om ar fi insa in realitate un tetan, un Spirit Nemuritor, care a fost atat de afectat de aceste engrame incat a uitat ca este nemuritor si ca este un tetan. Tetanii poseda controlul absolut asupra trupurilor lor, dar din nefericire, ei cred ca sunt doar trup si de aceea sunt limitati de universul TESM (Timp, Energie, Spatiu, Materie). De fiecare data cand moare trupul, tetanul trebuie sa intre dupa un anumit timp intr-un alt trup, transportand cu el toate engramele negative acumulate in alte vieti. Tetanii nu mai sunt astfel liberi, ci inrobiti universului material. Aici intervine Scientologia, afirmand ca ea ar putea sa-l elibereze pe tetan de engramele daunatoare.

Punctele doctrinare:

Dumnezeu: conceptul de Dumnezeu are o forma panenteista (care inseamna a crede ca toate entitatile fizice sunt continute in Dumnezeu, dar nu sunt identice cu El). Dumnezeu este uneori numit, sau se sugereaza a fi, Natura, Infinitul, Cea de-a Opta Dinamica, Toata Viata Teta, etc. De regula, scientologul este lasat liber sa-l interpreteze pe Dumnezeu dupa cum doreste.

Omul: in adevarata lui natura, omul nu este trupul sau Eul constient limitat. El este in realitate un tetan a carui natura fundamentala este in esenta buna si divina. Nu este decazut moral, ci mai degraba ignorant de propria lui perfectiune. Singura lui cadere s-a facut in materie, nu in pacat. Cum a venit aceasta cadere? Se pare ca in trecutul indepartat tetanii au devenit atat de plictisiti, incat au dat nastere, au emanat universuri mentale in care sa se joace si sa se amuze. Insa, in scurt timp, au devenit atat de absorbiti de propria lor creatie si au fost atat de conditionati de manifestarile proceselor lor de gandire, incat si-au pierdut constiinta adevaratei lor identitati si a naturii lor spirituale. Acestia au devenit hipnotizati de TESM (Timp, Energie, Spatiu, Materie) si capturati de el. Problemei s-a mai adaugat si nesfarsita acumulare de engrame negative de-a lungul numeroaselor vieti anterioare. Rezultatul final a fost o creatura destul deplorabila - o fiinta inrobita din punct de vedere material, ce fiinteaza asemenea unei masinarii stimulate de reflexe. Astazi, tot ce-a mai ramas din glorioasele fiinte spirituale de odinioara (tetanii), este sclavia fata de o minte reactiva si robia fata de TESM. Tetanul este considerat a fi sursa innascuta a propriului sau univers imaginar, univers care se suprapune, intr-o mare comunitate de suflete, universului creat de ceilalti tetani. In acest fel, este formata lumea simturilor, in care fiecare tetan joaca Jocul Vietii, in comun cu partenerii lui spirituali, cu celelalte suflete, cu ceilalti tetani.

Creatia: Universul nu a fost creat ex nihilo (latina, din nimic) de catre o singura Fiinta Suprema. Universul consta intr-o emanatie mentala subiectiva, o proiectie intentionata a tetanilor, avand doar o aparenta realitate, nu una reala. Astfel, tot universul fizic ar fi un Joc, un produs al ingeniozitatii tetanilor (cu scopul de a scapa de plictiseala), care se trage de la preistoricul consens original al tetanilor de a crea. Ca produs al mintilor tetanilor, universul poate suferi nenumarate manipulari din partea unui tetan constient sau iluminat spiritual. De aceea, scientologii considera puterile ocultice demonstrate in practica lor ca fiind confirmarea acestei doctrine. Dar, pentru un tetan ignorant, universul este o cursa amagitoare si fatala. Tetanii ignoranti sunt limitati de engramele lor negative si cred ca sunt doar trupuri fizice. Ca rezultat al unei astfel de impresii, ei sunt fiinte slabe, inrobite unui univers material care inhibeaza realizarea de sine a adevaratei lor naturi de spirit nemuritor.

Mantuirea: aceasta deplorabila sclavie a tetanului fata de univers, Timp, Energie, Spatiu si Materie, a continuat timp de milioane de ani, pana ce L.R.Hubbard a descoperit natura secreta a umanitatii si a avansat solutia pentru starea mizera a tetanului, punand la punct un plan universal de mantuire. Prin audierea scientologica, engramele negative ar putea fi neutralizate, iar tetanul poate treptat sa devina constient de sine, iluminat. Folosind tehnici diverse, s-a dezvoltat o metodologie practica pentru a-l putea face in stare pe initiat sa-si recunoasca adevarata sa existenta spirituala, sa se desparta de trupul TESM si sa inceapa sa-si exercite controlul mental asupra TESM. Cu alte cuvinte, initiatul poate sa ajunga la starea de iluminare si purificare, si dupa aceea, progresand prin numeroasele niveluri ale Tetanului Operational (Operating Thetan, OT), sa dobandeasca realizarea Sinelui pur spiritual.

Moartea: moartea este o binecuvantare, fiindca ea permite eliberarea temporara a sufletului din temnita trupului. 
Sursa: Radu Cerghizan – www.geocities.com
                                                         

BOGOMILISMUL


Originea

Promotorul bogomilismului a fost preotul bulgar Ieremia, care a trait in prima jumatate a domniei Tarului Petru (927-968). Manuscrisul paleo-slav de la 1210 ne precizeaza ca preotul Bogomil "a raspandit in Bulgaria eresul maniheic", astfel, nu toti cercetatorii au fost de acord ca Ieremia sau Bogomil este una si aceeasi persoana. Izvoarele grecesti mentioneaza doar pe preotul Bogomil, pe cand izvoarele slave atribuie preotului Ieremia ceea ce in altele se acorda preotului Bogomil. Se pare ca Ieremia si Bogomil sunt aceeasi persoana, avand ca mirean numele Bogomil, iar ca monah numele de Ieremia. De mentionat ca in limba bulgara, Bogomil, adica "Bogo" (Dumnezeu) si "mile" (prieten), ar insemna "prietenul lui Dumnezeu". 

Din Bulgaria, bogomilismul patrunde la Constantinopol in anul 1118. Conducatorul lor era medicul Vasile, inconjurat de 12 adepti, pe care ii numea ca pe cei 12 apostoli. Este prins, condamnat la moarte si ars in hipodrom. Sinoadele tinute la Constantinopol in anii 1316 si 1325 condamna bogomilismul. Bogomilismul se dezvolta si in Bosnia, unde devine religie de stat in secolul al XIV-lea, in vremea banului Culin. Trece apoi in Italia si Apusul Europei, fiind preluat de chatari, care apoi se unesc cu valdenzii, rezultand albingenzii. In Ucraina, la sfarsitul secolului al XIX-lea, apar noii bogomili.

Punctele doctrinare:

Dumnezeu: Dumnezeu este antropomorfic. El poate fi vazut prin cele trei infatisari ale Sale: "Tatal, ca mosneag cu barba, Fiul si Sfantul Duh, ca  tineri". Subordinatianistii spun ca: "Tatal a nascut pe Fiul, Fiul a nascut pe Sfantul Duh, iar Acesta a nascut pe Iuda tradatorul si pe cei doisprezece apostoli".

Iisus Cristos: Dumnezeu a emanat din Sine Logosul divin, numit cand Cristos, cand Arhanghelul Mihail. Logosul a coborat din cer, a patruns in Fecioara Maria prin urechea dreapta si s-a nascut cu trup aparent.

Bogomilii - fiinte ingeresti: adeptii sectei pretind ca sunt singurii oameni in care nu locuiesc demonii, si Duhul Sfant ar fi duhul bogomililor. Ei tagaduiau moartea si credeau ca se imbraca intr-un corp fara durere (dupa moarte), asemanator cu cel al lui Cristos, iar vechiul corp pe care-l au de la Satan si care este inchisoarea sufletului se va destrama. Nu admiteau cartile Vechiului Testament, nu respectau pe prooroci, inlaturand legea data de Dumnezeu. Retin insa Psalmii, dandu-le interpretare alegorica si citire permanenta. Nu recunosteau hotararile Sinoadelor si scrierile parintilor. 

Biserica: se afla pretutindeni unde se intalnesc adevaratii credinciosi, adica bogomilii, iar celelalte biserici sunt locuinta lui Satan cu demonii lui, asa cum este biserica Sf. Sofia din Constantinopol si templul din Ierusalim. Bogomilii nu admiteau biserica drept locas de inchinare. Ei aveau niste case de rugaciune simple, in care era asezata o masa acoperita cu un voal alb, pe care se afla Noul Testament.

Euharistia: este considerata un sacrificiu adus demonilor, iar painea si vinul erau socotite reprezentarile raului. 

Satan: fiul mai mare al lui Dumnezeu s-a numit Satanael. El s-a revoltat impotriva Tatalui si a fost alungat din cer. Invidios pe Adam si Eva, care traiau in fericire, sarpele o seduce pe Eva si are cu ea un fiu, pe Cain si o fiica geamana, Calotnela. Cain descinde astfel din cel rau, iar Abel, nascut din Adam si Eva, este reprezentantul binelui. Cain omoara pe Abel, iar Tatal, vazand aceasta fapta, retrage puterea creatoare a lui Satanael, il arunca in tartar, ii taie din nume si finalul "el", care arata originea sa dumnezeiasca si ramane doar stapan al lumii, numindu-se acum satan.

Organizarea

Bogomilii erau impartiti in trei grupe: "ascultatorii", "credinciosii" si "desavarsitii". "Ascultatorii" erau incepatorii, care ascultau predica si se pregateau sa primeasca invatatura lor. Acestora li se predica morala evanghelica. "Credinciosii" erau cei ce primisera botezul si aveau posibilitatea sa patrunda mai adanc in tainele invataturii lor. Trecerea de la "ascultator" la "credincios" se facea printr-o pregatire deosebita, ce consta din post, rugaciune si viata modesta. Dupa aceasta perioada de pregatire, candidatul primea "botezul al doilea" de la "Duhul Sfant", punandu-i-se pe cap Evanghelia dupa Ioan din care citeau inceputul, iar cei adunati citeau sau cantau rugaciunea "Tatal nostru", cu care incheiau ritualul.

"Desavarsitii" erau treapta cea mai inalta, fiind introdusi in toate tainele comunitatii, avand si dreptul de a predica. Ajungand la aceasta treapta, ei primeau duhul sfant prin punerea mainilor, prin care se curatau de orice pacat. Acestia se considerau "locuitori ai raiului" si se numeau "crinii campiei", "sarea pamantului", "apostoli", "oameni intelepti", etc.

Bogomilii erau organizati si in comunitati, in fruntea carora se afla un episcop, avand sub ascultarea lui asa-zisii apostoli. Hirotonia se facea printr-un act simplu, ca la botez, si era savarsita de catre episcop, iar acesta la randul lui era hirotonit de gradele inferioare. Apostolii aveau sarcina de a calatori si de a intari in credinta pe credinciosi.

                                                         

BRANHAMISMUL


Originea

Se poate vorbi de branhamism  incepand din luna mai a anului 1946 o data cu slujba de vindecare a lui William Marrion Branham. Viata lui W.M.Branham a fost intersectata si influentata de numeroase viziuni si vizite angelice. El isi aminteste ca la varsta de sapte ani a auzit o voce: ”Bine, am inceput din nou cararea. Si m-am intors sa ma uit din nou la aceasta. Si cand am facut-o o voce umana audibila cum este vocea mea a spus: ”Sa nu bei niciodata, nici sa nu fumezi, sau sa-ti intinezi trupul in vreun fel. Cand vei fi mai mare vei avea o lucrare de facut.” Branham repovesteste despre alte comunicari audibile si viziuni, care i-au impartasit informatii specifice referitoare la evenimente viitoare care urmau sa se intample.

Branham s-a convertit in jurul varstei de douazeci de ani. Convertirea sa a fost rezultatul unei serii de viziuni care au avut loc in timpul si dupa o boala care i-a amenintat viata. La inceputul slujirii sale, a luat contactul cu secta penticostala “Iisus-singurul”, o secta rupta de miscarea traditionala penticostala, care neaga doctrina Trinitatii. El a participat la una dintre conventiile lor nationale si a fost invitat sa predice. Unii dintre conducatorii lor l-au invitat sa conduca programe inchinate trezirii in bisericile lor. Cu toate ca a fost convins de familie si colegii de slujire sa nu mai continue asocierea, Branham a fost influentat enorm de miscarea penticostala “Iisus-singurul”. Mai tarziu el a adoptat cateva dintre punctele lor doctrinare. In 1946 Branham a primit in mod repetat de la o voce audibila, ceea ce el a numit “schimbarea sa”. In timp ce boteza convertitii in raul Ohio, pretinde a se fi intamplat aceasta: ”Si tocmai cand un vartej s-a coborat din cer a venit acea Lumina, stralucind jos … si S-a oprit deasupra locului unde eram. De acolo a vorbit o voce si a spus: ”Asa cum Ioan Botezatorul a fost trimis inainte de venirea lui Cristos, tu ai un Mesaj care sa-l prezinte pe predecesorul celei de-a doua veniri a lui Cristos”. Nu dupa mult timp de la insarcinarea primita de a fi predecesorul celei de-a doua veniri a lui Cristos, Branham a fost vizitat de un inger. I s-a spus ca-i vor fi date doua daruri de slujire. El va primi darul vindecarii si darul cunoasterii cuvantului.

Branham a ajuns sa creada ca acest inger a fost sursa tuturor viziunilor. Branham a facut cercetari asupra ingerului, de ce ar trebui sa creada ca era un inger al lui Dumnezeu. Ingerul i-a spus ca, conducatorii religiosi din zilele lui Cristos, L-au numit pe Iisus un diavol. El nu trebuie sa se ingrijoreze de opozitia din partea familiei si a tovarasilor de slujire. Ghicitorii, la o intrunire facuta pe neasteptate i-au spus lui Branham, ca are un dar special de la Dumnezeu si ca s-a nascut sub un semn. Ingerul l-a asigurat ca pana si demonii au confirmat ca Iisus era Cristosul si sa nu-si faca griji datorita marturiei ghicitorilor. O data cu vindecarea unei femei bolnave de cancer, Branham a pretins ca ingerul a fost cu el zi si noapte. El a afirmat ca daca ingerul nu se afla langa el, era incapabil de slujire. Branham a fost un om cu o educatie saraca si fara o educatie biblica. Slujirea lui a fost proclamata de asa numitele manifestari supranaturale si facute sa aiba putere de catre o fiinta spirituala.

Punctele doctrinare:

Trinitatea: Branham neaga doctrina Trinitatii, propagand o forma de Modalism. In locul a trei Persoane in dumnezeire, Branham invata ca exista doar o singura Persoana (Iisus), care ia diferite titluri sau moduri, in diferitele etape ale istoriei. Invatatura lui Branham este o variatie a ereziei secolului al II-lea, propagata de Sabellius, cunoscuta sub denumirea de Monarhismul Modalistic sau Patripasianism. Branham explica: ”…in nici un loc din Biblie nu este mentionat vreodata cuvantul trinitate… catolicii si voi protestantii va inchinatI in fata lui”. Acest punct de vedere referitor la dumnezeire este denumit Modalism si atat bisericile catolice cat si cele protestante l-au considerat a fi eretic.

Botezul: Branham pretinde ca botezul adevarat a fost necesar pentru a evita “semnul Fiarei” al bisericilor denominationale si de a scapa de pericolul de a nu fi rapite si de a intra in “Necazul cel mare”. Botezul adevarat trebuie facut doar in numele lui Iisus. Botezul cu formula trinitariana din Matei 28:18: “in numele Tatalui si al Fiului si al Duhului Sfant” nu este acceptat de Dumnezeu. Branham a incercat sa explice distinctia : “Vedeti, ati inteles gresit. Este un singur Dumnezeu in trei dispensatii… Si cand El a spus: ”Botezati-i in numele Tatalui si al Fiului si al Duhului Sfant” era Iisus Cristos. Acesta este motivul pentru care noi botezam in Numele lui Iisus”. Daca in timpul botezului era folosita o formula incorecta, Branham simtea ca convertitul va merge in intuneric. 

Alte doctrine:

Samanta sarpelui: Branham credea ca pacatul Evei din Gradina Edenului era de natura sexuala. Dupa Branham, Eva a fost sedusa la o relatie sexuala cu sarpele si a ramas insarcinata cu Cain. Samanta sarpelui a fost Cain si toti descendentii lui. Ei sunt predestinati iadului. Samanta dumnezeiasca este Set si urmasii lui care au fost descoperiti prin chemarea lor in slujba lui Branham. Un al treilea grup este prezentat de cei care sunt inca in bisericile denominationale, au vointa libera de a alege raiul sau iadul. Samanta dumnezeiasca este mireasa lui Cristos si va fi rapita inaintea Necazului cel mare. Denominatiunile sunt sau vor fi in final Semnul Fiarei si cei care raman in ele vor intra in Necazul cel mare

Profetul zilelor din urma: Urmasii lui Branham sustin ca a avut un rol special ca unicul profet al lui Dumnezeu, imputernicit pana la sfarsit. Vizitatorul ingeresc i-a spus lui Branham ca o sa-i fie date doua daruri si ca el va restabili adevarul Biblic. Urmasii lui Branham l-au identificat cu Elisei din Maleahi 4 si ingerul al saptelea din Apocalipsa 10, socotindu-l un profet foarte important. 

In lumina afirmatiilor ca Branham a fost profetul lui Dumnezeu pentru totdeauna, este semnificativ faptul ca a profetit in mod fals ca America va fi distrusa in 1977. In timp ce el a incercat sa o numeasca o prezicere mai degraba decat o profetie (fara sa explice diferenta), el a afirmat cu fermitate ca data din 1977 s-a bazat pe cel de-al treizecilea an al studierii Bibliei si “Inspiratia divina”.

Cultul

Publicatii oficiale: The Voice of God Recording, Inc. (fosta Spoken Word Publication), produce numeroase carti, casete si tractate - cele mai multe cu mesajele lui Branham.

Structura de organizare: “Asociatia evanghelica William Branham”; “Cortul lui Branham”; “Vocea lui Dumnezeu se inregistreaza, Inc.”. Aproape 100 de grupuri mici se intalnesc in intreaga lume, dar nu exista o asociere oficiala de biserici.


                                                                       

CABALA


Originea

Cabala (Kabbala)este o traditie ezoterica ebraica, ce s-a nascut acum 5770 de ani, a continuat in vremea lui Rabbi Simion ben Yochai, in secolul al II-lea, a fost completata in Evul Mediu (Zohar), si apoi in epoca moderna (Hasidism). 

Cabala provine de la termenul neo-hebreu gabala care inseamna in ebraica primire, transmisiune, traditie, adica receptarea unui patrimoniu de natura divina, transmiterea lui de catre adeptii acestei credinte, precum si interpretarea si imbogatirea lui. Cabala nu reprezinta o lucrare magica, supranaturala, ci un patrimoniu general al iudaismului, existand o relatie intre conceptia stiintifica a Cabalei si stiintele naturii. 

Cabala, filozofia religioasa a poporului iudaic, formeaza si esenta filozofiei progresiste francmasonice. Cabala a furnizat francmasoneriei sceptrul lui Solomon, steaua lui David, simbolismul numerelor si faimosul arbore al lumii, obarsia celor trei lumi masonice: Intelepciunea, Frumusetea si Forta. In afara de francmasonerie, mai sunt si alte secte religioase care isi au originea in Cabala. 

Cabala reprezinta un intreg sistem ezoteric, in care invatatura veche a fost transmisa sub forma unui cod hermeneutic. Ea este precursoarea Hasidismului si a influentat mai multe spirite crestine: Pico della Mirandola, Reuchlin, Böhme.

Punctele doctrinare:

Cele patru teme principale ale Cabalei sunt:

1. Dumnezeu este o energie inteligenta multidimensionala, inaccesibila organelor noastre de simt, dar omniprezenta, participanta nemijlocit in toate formele de materie din care este creat universul vizibil.
2. In creatia materiala sunt prezente pretutindeni ambele sexe; orice lucru este in acelasi timp masculin si feminin.
3. In oricare fiinta din Creatie exista simultan atat binele cat si raul (dualism).
4. Reincarnarea este un fapt incontestabil (tema este prezentata pe larg in cartea Zohar). 
Asa cum afirma cabalistul Baal HaSulam, insemnatatea vietii nostre este „revelarea Dumnezeirii Sale catre creaturile sale in aceasta lume”. Prin urmare, mai mult decat in orice traditie, in Cabala, care este mult mai abstracta si mai cifrata, revelarea Sinelui este o chestiune de daruire din partea Divinitatii catre noi, atunci cand ne-am corectat, iar noi suntem cei care primim, datorita trezirii fiintei prin studierea intelepciunii Cabala. Sinele in Cabala este chiar Dumnezeu manifestat in noi, energia Lui Suprema, si are un corespondent in inima spirituala. Trezirea punctului din inima si apoi implinirea completa a acestui punct pana la desavarsire, este scopul pe calea spirituala a Cabalei.
Sursa: Radu Cerghizan – www.geocities.com
                                                          
FRANCMASONERIA

Originea
Nimeni n-ar putea spune cu precizie cand a luat nastere Masoneria. Ceea ce este sigur insa este ca se pastreaza din vremuri imemoriale si ca nu a purtat intotdeauna denumirea de Masonerie. Este evident ca unele scoli vechi mistice din Egipt, Grecia si Orientul Apropiat au lasat o puternica amprenta pe ceremonialurile actuale, care initial erau niste testari, constituiau probe ce trebuiau trecute cu succes de cei ce deveneau ulterior demni pentru aceasta invatatura. Se cunosc, de pilda, asemanari cu societatea fondata de Pitagora si cu Fraternitatea lui Hermes Trismegistos din Hermopolis (Egipt), cu doctrina isiaca (Isis), cu misterele eleusine ale Greciei si cu misterele mitraice (Mithras) ale Romei antice. In general, putem spune ca breslele mestesugaresti medievale s-au transformat in loji operative care, la randul lor, au devenit baza Masoneriei de astazi.
Legendele masonice plaseaza formarea organizatiei in vremea construirii Turnului Babel, si cea a construirii Templului din Ierusalim de catre regele Solomon, despre care se pomeneste in Biblie
Cuvintele francmason, francmasonerie reprezinta forma romaneasca a cuvintelor free mason (limba engleza), franc maçon (limba franceza) sau frei Maurer (limba germana) care inseamna “liber zidar” si constituie o mostenire a uneia din radacinile francmasoneriei: breasla zidarilor care cladeau biserici, bazilici si catedrale in Evul Mediu. In secolul al XIX-lea, apare in limba romana si sub forma farmazon care provine din cuvantul similar rusesc, insemnand “nazdravan” si avand aceeasi origine ca si cuvintele farmec si farmacie (in limba greaca “vrajeala”, “leac”).
Francmasoneria este o organizatie ai carei membri sunt infratiti prin idealuri comune de natura atat morala cat si metafizica, prin initierea conforma unui ritual comun, prin juramantul depus pe o carte sfanta (in general Biblia sau Coranul) si, in majoritatea ramificatiilor, de credinta intr-o Fiinta Suprema, un Mare arhitect al universului. Potrivit lucrarii The New Encyclopedia Britannica, Francmasoneria este cea mai vasta societate secreta din lume, raspandindu-se mai cu seama datorita extinderii Imperiului Britanic, in secolul al XIX-lea.
Originea ritualului francmasonic
Ritualurile masonice dateaza de dinaintea secolului al XVIII-lea. Practic, ritualul Francmasoneriei a fost o continuare a practicilor si obiceiurilor instituite de munca de zi cu zi a masonilor operativi. Accentul s-a mutat treptat, de la virtuti practice la virtuti morale, intrucat masonii acceptati incepusera sa-i depaseasca numeric in loji pe fratii operativi. In masoneria speculativa incipienta nu exista decat un grad pana la Maestru. Abia mai tarziu au fost introduse in masoneria speculativa cele trei grade cunoscute astazi.
Originea primei Mari Loji
La inceputul secolului al XVIII-lea, in Anglia luasera fiinta numeroase loji. Pana in anul 1716, majoritatea lojilor erau compuse exclusiv din membri non-operativi. In decembrie 1716, cativa masoni din Londra au avut o intalnire informala. Membrii celor patru Loji s-au intalnit din nou pe 24 iunie 1717 si au infiintat prima Mare Loja. Aceasta zi se numara printre cele mai importante date din istoria Masoneriei, deoarece atunci s-a marcat debutul Francmasoneriei moderne. Cu mici exceptii, fiecare loja masonica regulara a primit girul unei Mari Loji, de aici concluzia ca toate provin, de fapt, din Marile Loji ale Angliei, Scotiei sau Irlandei. Fiecare Mare Loja are o jurisdictie teritoriala proprie sau reprezinta o anumita regiune. Fiecare stat din America este guvernat de o Mare Loja.
Patrunderea Francmasoneriei in Romania
In istoria neamului romanesc francmasonii au avut un rol determinant. Astfel, pe vremea pasoptistilor, exista in centrul Bucurestilor, alaturi de actualul Muzeu National de Istorie, o strada Farmazoana, disparuta o data cu regularizarea Dambovitei si cu reorganizarea urbanistica de la sfarsitul secolului al XIX-lea. Ulterior, actuala strada Mircea Vulcanescu (Stefan Furtuna pe vremea comunismului) a fost inchinata Francmasonilor, nume pe care l-a pastrat pana in martie 1938. Caz unic in lume, Francmasoneria avea deci in limba romana un termen popular, si in capitala Tarii Romanesti o strada comemorativa.
In Romania francmasoneria este organizată sub mai multe obedienţe, mai exact, noua grupari masonice: Marea Loja Nationala Unita din Romania (cea mai veche), Marea Loja Nationala a Romaniei, Marea Loja Nationala din Romania, Marea Loja a Romaniei, Marea Loja Feminina a Romaniei, Marele Orient al Romaniei, Dreptul Uman din Romania, Marea Loja a Transilvaniei, Marea Loja “UMSOI” . 
In 2009, exista aproximativ 7500 de francmasoni romani, dintre care 7000 “regulari” (obedientele initial anglo-saxone ale Marilor Loji nationale) si 500 “liberali” (obedientele franceze ale Marelui Orient si a Dreptului Uman). Pe langa si printre aceastea, exista cercuri mai restranse, “gradele superioare”, care isi initiaza membrii in cunoasterea mai profunda a simbolisticii si a istoriei esoterice si spirituale a omenirii.
Scopul
Sa devii din bun mai bun, sa-ti intaresti personalitatea, sa-ti cultivi morala si spiritualitatea, sa-ti largesti orizontul mintii - reprezinta scopurile de baza ale Francmasoneriei. Masoneria cultiva principiul responsabilitatii si al moralitatii si ii încurajeaza pe francmasoni sa urmeze si in viata de toate zilele lectiile invatate in timpul ritualurilor. 
Una dintre doctrinele universale ale Masoneriei este: “Fratia Omului si Paternitatea Lui Dumnezeu” (autoritatea parinteasca a lui Dumnezeu). Importanta acestui crez consta in aprofundarea celor trei dogme esentiale ale Francmasoneriei: Dragoste Frateasca, Ajutor si Adevar. Francmasoneria este, de asemenea, custodele traditiei initiatice. Datoria unui mason este aceea de a pastra si perpetua aceasta traditie, ceea ce constituie o responsabilitate uriasa.
Insa definitia data de masonii insisi Francmasoneriei este: o asociatie de oameni liberi si de bune moravuri care conlucrează pentru binele si progresul societatii, prin perfectionarea morala şi intelectuala a membrilor sai. O dată cu relativ recenta introducere a invatamantului laic gratuit in statele moderne democratice se poate intelege scopul francmasoneriei ca fiind partial implinit, dar inca in desfasurare.
Rolul simbolului si al alegoriei 
Orice mason trebuie sa aiba cunostinte solide in ceea ce priveste simbolul si rolul simbolului in ritualuri, dupa cum un studiu comparat al mitologiei constituie baza unei bogate culturi masonice. In cadrul Masoneriei, Loja reprezinta nucleul. Simbolic, ea reprezinta Templul lui Solomon. Orice avansare si orice ritual au loc exclusiv in interiorul Templului, considerat replica perfecta a lumii divine. Templul este sacru, este centrul Universului. Structura, dimensiunile, proportiile - intr-un cuvant arhitectura - nu sunt decat imaginea reflectata in oglinda a Divinitatii. De regula, un Templu se afla in munti, la inaltime. Este considerat centrul cosmosului, un loc sacru, iesit din comun. Templul este locul unde umanul se poate intalni cu Divinul. 
Masonii inteleg foarte bine importanta atotcuprinzatoare in religie a simbolului pietrei. Sunt posibile referiri la timpuri indepartate, cand existau legaturi stranse intre zei si piatra, considerata de unii istorici drept imagine arhetipala, reprezentand realitatea absoluta. Se crede ca multi dintre zeii vechi, ca de pilda Mithras, ar fi luat nastere din piatra (petra genitrix), atributele acesteia (stabilitate, soliditate, nemurire) fiind si atributele zeilor. 
Astazi, principalele simboluri masonice sunt cele “Trei Mari Lumini”: “Echerul”, “Compasul” si „Volumul Sfintei Legi" (cel mai renumit dintre simbolurile masonice), precum si litera “G”, scrisa in interiorul unui echer si al unui compas, care reprezinta de fapt initiala cuvintelor: God (zeu), geometrie, generare, geniu, gnoza, etc. Albert Mackey considera ca masonii au fost invatati ca “Masoneria si geometria sunt sinonime” si ca “simbolurile geometrice care se gasesc in ritualurile Francmasoneriei moderne pot fi considerate ramasitele secretelor geometrice cunoscute de masonii Evului Mediu, despre care acum se crede ca s-au pierdut”. Geometria oculta, denumita uneori “geometrie sacra”, foloseste de mult timp simboluri geometrice, ca de exemplu, cercul, triunghiul, pentagrama, precum si altele, pentru ilustrarea unor idei metafizice si filozofice.
Christopher Knight si Robert Lomas au dat o interpretare interesanta bine cunoscutului simbol masonic al echerului si compasului. Ei sustin ca a aparut ca o forma stilizată a vechiului simbol care reprezinta puterea unui rege - o piramida a carei baza reprezenta puterea terestra, peste care era gravata o piramida intoarsa, care constituia puterea cerească a preotului. Aceste piramide ale puterii creeaza prin alaturare simbolul care a ajuns sa fie cunoscut sub numele de “Steaua lui David”. “Acest simbol a fost folosit pentru prima oara pe scara larga atunci cand a aparut pe frontispiciul unui mare numar de biserici crestine in Evul Mediu, iar cele mai timpurii exemple de folosire a acestuia, spre uimirea noastra, le-am gasit pe cladirile ridicate de catre Cavalerii Templieri. Utilizarea sa in sinagogi a aparut mult mai tarziu”, scriau cei doi autori.
Simbolistica Francmasoneriei are in mare parte surse biblice, bazandu-se, in special, pe legendele despre constructia Templului lui Solomon din Ierusalim. Accentul cade pe cultivarea virtutilor morale, estetice, pe crearea unui caracter bazat pe principiul Adevarului.
Una dintre traditiile masonice sustinea ca Avraam, patriarhul evreilor, le-a transmis egiptenilor invataturi speciale inainte de potop. Mai tarziu, aceste invataturi (despre care se spunea ca ar fi reprezentat opera legendarului Hermes Trismegistus) au fost adunate intr-un volum de catre filozoful grec Euclid, care le-a studiat sub numele de “geometrie”. Mai intai grecii si apoi romanii, au numit aceasta disciplina “arhitectura”.
Organizarea
Aceasta organizatie prezenta in majoritatea tarilor cu civilizatie de origine europeana, este impartita in obediente, ele insele impartite in loji (zise si ateliere) de cate 7-50 de persoane (uneori chiar mai multe).
Francmasoneria este organizata in clase, grade si rituri. Partea aproximativ comuna tuturor riturilor este “Clasa lojelor albastre”, cu trei grade: ucenic, calfa, mester (sau ucenic, companion, maestru). Mesterii Masoni pot face parte, dupa primirea acestor trei grade, numite si simbolice, in gradele de perfectionare a diferitelor rituri. Cele mai cunoscute si larg raspandite sunt “Ritul de York” si “Ritul Scoţian Antic si Acceptat”.
Sursa: Radu Cerghizan – www.geocities.com
         www.ro.wikipedia.org
                                                          
GNOSTICISMUL

Originea
Gnosticismul reprezinta o traditie initiatica care-si trage radacinile din secolul al II-lea2 d.Cr. Termenul gnosticism este de origine greaca si indica, intr-un sens general, o cunoastere. Intr-un sens mai profund, cuvantul gnosticism se refera la un modus operandi care explica fenomenele fizice si metafizice cu privire la Univers, iar pe om ca protagonist.
Aceasta secta sustine ca mantuirea (cu alte cuvinte revenirea - dupa nenumarate incarnari - in corpul nevazut al tot ceea ce este, respectiv in trupul energiei universale hiperinteligente) se obtine printr-o cunoastere intuitiva a divinitatii Eu-lui fiecarui om. 
Gnosticismul inseamna cunoasterea panteista a lui Dumnezeu prin credinta si cunoastere, superioara credintei clasice bisericesti. Investigatorii impartiali au afirmat intotdeauna ca gnosticismul este un fenomen foarte particular, legat de activitatea constiintei in om, in nazuinta de a descifra misterele care relationeaza existenta sa cu creatorul si faptele ce deriva din aceasta legatura netagaduita. A raspunde la cele trei mari intrebari ale filozofiei eterne: cine suntem, de unde venim si incotro mergem, este atat o necesitate primordiala a fiintei umane, cat si obiectivul fundamental al studiilor gnostice. 
Gnosticismul constituie o atitudine existentiala cu caracteristici proprii, inradacinata in cea mai antica, elevata si rafinata aspiratie esoterica a tuturor popoarelor, a caror istorie, nu este prea bine cunoscuta de cercetatorii moderni. 
Gnosticii au investigat izvoarele Chinei, operele sanscrite ale Indiei, vechile manuscrise tibetane s.a. S-au preocupat cu studiul pieselor arheologice, au investigat in profunzime multe codice, au analizat intelepciunea civilizatiilor antice, au realizat studii comparative intre Mexic, Egipt, India, Tibet, Grecia, etc. si au ajuns la concluzia ca intelepciunea este universala, in esenta este mereu aceeasi, se schimba doar aspectele sale, in acord cu popoarele, natiunile si limbile. Augustin si Origenes, parinti ai Bisericii Ortodoxe s-au declarat din punct de vedere teologic gnostici. 
Gnosticismul reprezinta un sincretism religios al antichitatii tarzii care, pe baza unui dualism oriental, pune impreuna conceptii religioase ale iudaismului tarziu si unele elemente ale revelatiei crestine. Autenticul gnosticism are doar un obiectiv, cel de a-l face pe om constient de motivul existentei sale. Gnosticismul a proclamat intotdeauna non-violenta si cauta, inainte de toate, cunoasterea integrala de sine însusi, ca baza esentiala pentru a edifica o viata mai demna, constienta si transcendenta. 
Principalii exponenti ai gnosticismului au fost: Menandru, samaritean de origine, Vasilide,din Siria, egipteanul Valentin, care se serveste de Platon si Pitagora, ca si de gandirea paulina si de cuvintele lui Iisus, pentru a avea un plus de acceptare din partea crestinilor. La acesta, de altfel ca la toti gnosticii, este prezenta in mod substantial cosmogonia mitologica: de la Tatal invizibil isi au originea realitatile (fiintele) emanate, ce culmineaza in cei 30 de eoni supremi ce constituie pleroma, lumea spirituala superioara, de la care provine realitatea terena, si spre care creatia imperfecta tinde sa se întoarca. Exponentul principal al gnosticismului crestin a fost Marcion, nascut la inceputul secolului al II-lea. Gnosticismul a existat inaintea crestinismului, iar multe din persoanele care il cunoscusera, iar apoi trecusera la crestinism, nu au renuntat total la vechea lor credinta, ci s-au limitat doar la a adauga unele idei crestine la vechile lor convingeri gnostice. In acest fel apare gnosticismul crestin care a incercat sa ofere omului o explicatie pe inteles despre lume si despre el insusi. Referitor la izvoarele acestei miscari, in afara de Pistis Sophia si Cartile lui Je, ea poate fi reconstituita in cea mai mare parte din scriitorii crestini antignostici (Irineu din Lyon, Tertulian, Iustin si Hipolit, si intr-o masura mai mica din Clement Alexandrinul, Origenes, Epifaniu din Salamina si Filastrius din Brescia). 
Intre anii 1945-1946, sapaturi arheologice au scos la iveala bogata biblioteca de la Nag Hammadi, in Egipt. In 13 papirusuri sunt cuprinse 40 de opere necunoscute pana atunci, in limba copta, in cea mai mare parte reprezentand traduceri din opere grecesti scrise in secolul al II-lea d.Cr. 
Punctele doctrinare:
Din aceste opera, apocrife ale Noului Testament si lucrari gnostice pure, se pot creiona principalele concepte ale gnosticismului:
Un dualism accentuat intre cauza prima supranaturala si lumea materiala destinata mortii.
Imposibilitatea de a se pierde scanteia divina a luminii din Eu-ul gnosticului, chiar daca sufletul este inclinat total si invins de rau.
Urmand calea cunoasterii, Eu-ul poate sa se elibereze de legaturile materiei si sa se întoarca spre imparatia luminii, a adevaratului Dumnezeu.
Caderea si ridicarea gnosticului sunt imbracate in idei mitologice, completate cu elemente din filozofia si religia contemporana.
Sursa: Radu Cerghizan – www.geocities.com
                                       
MISCAREA SI PRACTICA SPIRITISTA

Originea
Denumirea acestei miscari deriva din faptul ca adeptii spiritisti pretind ca pot comunica cu spiritele (sufletele) mortilor. Originea, in timp si in spatiu, a spiritistilor este indepartata si necunoscuta. Despre un intemeietor de doctrina si practica spiritista nu se poate vorbi. 
Practicile spiritiste erau interzise cu asprime inca din perioada Vechiului Testament fiind considerate contrare descoperirii lui Dumnezeu (Deuteronom, 18:9-12). In Noul Testament, sub o alta forma, spiritismul este cunoscut si practicat in primele veacuri crestine, incepand de la Simon Magul (Fapte 8:9) sau vrajitorul Elima (Fapte 13:8). De asemenea, intalnim urme de practicare a spiritismului la vechii chinezi, la greci, la romani. Existenta vechilor practici la evrei se observa din faptul ca Vechiul Testament interzice invocarea spiritelor. In primele veacuri crestine, chemarea spiritelor era, de asemenea, practicata de vrajitori, cum ne relateaza Tertulian, si istoricul roman Amien Marcellin, iar in Evul Mediu, condamnarea practicilor spiritiste prin legi civile si bisericesti dovedeste existenta acestora.
Insa spiritismul modern si practica acestuia isi au originea in America de Nord. Prin 1848, dupa spusele spiritistilor, in locuinta unui cetatean numit Weckmann din Hydesville, statul New York, s-ar fi auzit niste zgomote ciudate. Printr-un limbaj conventional, format din ciocanituiri, familia Fox ar fi ajuns sa intre in conversatie cu spiritul care producea acele zgomote. Intr-o seara din anul 1848, una dintre cele trei fete ale familiei Fox loveste in mobila, imitand pocniturile misterioase. Lovitura fetei a primit imediat raspuns, prin pocnituri in numar egal cu cele ale acesteia. Fata a repetat pocniturile in numar variat, dar totdeauna a primit raspuns cu acelasi numar de pocnituri. Crezand ca are de-a face cu vreo fiinta misterioasa inteligenta, fetele si mama lor au inceput sa puna necunoscutului diferite intrebari, cerandu-i raspuns, printr-un anumit numar de pocnituri in caz afirmativ si printr-alt numar in caz negativ. Raspunsurile au venit prompt si clar. Vestea s-a raspandit in oras si multi curiosi veneau sa puna necunoscutului fel de fel de intrebari. Surorile Fox au gasit un mijloc mai ingenios pentru a comunica cu necunoscutul; au scris pe hartie literele alfabetului, plimbandu-si degetele deasupra lor. Cand ajungeau cu degetul asupra unei anumite litere, se auzea o pocnitura. Necunoscutul era spiritul lui Carol Keyn, fost locatar al acelei locuinte, care a fost asasinat in urma cu cinci ani iar trupul i-a fost ingropat in pivnita. Facandu-se sapaturi la locul indicat, au fost gasite cateva oase dintr-un corp omenesc. La locuinta familiei Fox au inceput sa vina acum si mari invatati dintre profesori, magistrati, medici etc. spre a cerceta si studia uimitoarele intamplari. Fetele s-au mutat la New York, intr-o locuinta mai incapatoare, unde au continuat comunicarea cu spiritele. Exemplul lor a fost urmat apoi de altii si astfel numarul aderentilor spiritismului a crescut foarte repedei. 
In 1868, miscarea spiritista numara circa zece milioane. Din anul 1869 au inceput a se constitui diferite societati spiritiste in America, Anglia, Franta, etc. 
Punctele doctrinare:
Dumnezeu: adeptii sectei considera ca Dumnezeu este marginit. El si-a primit existenta din haos, deci nu este din eternitate. El este spirit sau, mai corect, o asociatie infinita de spirite divine, devenite, printr-o lunga evolutie, perfecte si luand toate la un loc forma de sfera, cea mai desavarsita forma din Univers. Mai sunt si alti dumnezei inferiori si subordonati Dumnezeului suprem, dar mai mari decat ingerii. Fiecare galaxie, sistem solar si planeta isi are dumnezeul sau, supus Dumnezeului suprem. Dumnezeu este numai arhitect, nicidecum creator al lumii, caci lumea nu este creata din nimic, ci este facuta din ceva ce a existat mai inainte si care, in ultima analiza, este aceeasi cu Dumnezeu. Din acest ceva, Dumnezeu a format o materie vie - primul eter sau fluid din care au fost facute toate cate exista pe lume. Din acest eter a fost format mai intai spiritul mineral, care a evoluat dupa aceea pe toate planetele universului; apoi spiritul vegetal (flora) si dupa el spiritul animal (fauna), urmand si aceasta, pe rand, aceeasi cale a evolutiei. De asemenea, din planeta in planeta si dintr-un sistem solar in alt sistem solar, s-a ajuns la formele cele mai perfecte de animal, devenind spirit uman. Aceeasi evolutie o urmeaza si acesta, pana cand, in ultima treapta, devine inger planetar. Ca inger planetar va evolua iarasi din planeta in planeta, dupa gradul fiecareia, pana cand ajunge conducator de planeta, apoi devine inger solar, iar dupa aceea devine conducator de sistem planetar si, in sfarsit, ajunge la Fiinta suprema.
Iisus Cristos: nu este Dumnezeu, ci numai Profetul prin care s-a facut a doua Revelatie a Legii lui Dumnezeu, primul Profet fiind Moise, iar cea din urma revelatie fiind facuta prin spiritism. Iisus Cristos n-ar fi decat un initiat, sau chiar un mediu spiritist. In orice caz, pentru spiritisti, Iisus Cristos este un om superior, neobisnuit, dar om. Iisus a hotarat sa-si descopere si sa restabileasca adevarul, prin intermediari (medii) spiritisti. Acesta este rostul aparitiei spiritismului pe pamant. Cristos constituie un spirit superior si este dumnezeul solar al nostru. La aceasta treapta a ajuns si el prin evolutie. S-a intrupat pe planeta noastra pentru a ne grabi evolutia. El se va intrupa si pe alte planete, ca si celelalte spirite ca el. 
Creatia: cosmogonia spiritista nu prezinta nici ea vreun interes deosebit. Potrivit acestei cosmogonii, lumea a fost creata de Dumnezeu. Fiintele vii au aparut mai tarziu, dupa ce pamantul a iesit din haos si elementele amestecate la inceput s-au randuit. In afara de lumea vazuta, Dumnezeu a creat si spiritele, care sunt fiinte inteligente ale Creatiei. Ele populeaza universul, in afara lumii materiale. Desi sunt necorporale, spiritele nu sunt totusi imateriale, ci sunt facute dintr-o materie foarte fina si atat de eterica, incat nu poate cadea sub simturi. Pluralitatea existentelor, prin care se realizeaza treptat perfectiunea morala, constituie un punct esential al doctrinei spiritiste. Aceasta invatatura rezuma atat "doctrina", cat si "morala" spiritista. Lantul acesta aproape nesfarsit al existentelor succesive, prin care sufletul ajunge la purificarea din ce in ce mai deplina, nu este nicidecum o noutate adusa de spiritism, ci un imprumut din cugetarea indiana. Ideea vietilor succesive apare in India inca de pe vremea "Upanisadelor" (vechi scrieri sacre indiene), exercitand o puternica influenta asupra cugetarii si religiei indiene de-a lungul veacurilor. In privinta felului de petrecere pe care spiritele o duc in lumea de dincolo, spiritistii ne dau tot felul de amanunte. Astfel, ei sustin ca spiritele, ca si oamenii, ar avea intre ele simpatii si antipatii, grupandu-se dupa afectiunile lor, dupa preocupari si dupa gradul de perfectiune la care au ajuns. Cand un spirit nu simte nici un fel de atractie fata de alt spirit, nimeni nu il obliga sa intre in relatie cu el. 
Biserica: spiritistii sunt de parere ca biserica nu este infailibila. Ea a gresit de multe ori si nu poate sa mantuiasca pe nimeni, prin taine sau altceva, mantuirea facandu-se prin reintrupari si evolutie. Duhul omului, creat de Dumnezeu, a trecut prin pietre, plante si animale, devenind duh uman, care apoi a trecut prin mai multe forme, pana a ajuns la forma de om. Omul este compus din trei parti: trup, perispirit si spirit. Primele sunt invelisuri ale spiritului. Perispiritul este compus din doua corpuri: unul astral si altul mintal. Corpul fizic are doua parti: una carnoasa si alta eterica - o copie a celei carnoase, numita si "duhul eteric", este invizibila ochiului fizic, dar se face vizibila vederii astrale pe care o au unele persoane.
Eshatologia
a)Moartea este mutarea spiritului din trup, impreuna cu perispiritul. O data despartit de trup, spiritul este dus acolo unde sunt si alte spirite la fel cu el din punct de vedere moral si intelectual. Ele pot comunica cu cei de pe pamant si pot sa-i influenteze. Unele sunt bune (ingerii pazitori), altele sunt rele (diavolii). Dupa o anumita vreme, spiritul se reincarneaza, spre a se purifica si evolua.
b)Reincarnarea, precum si locul, familia, starea, sexul si alte conditii asemanatoare ale reincarnarii, este hotarata de spiritele superioare (predestinatie); tot de acestea sunt hotarate si durata vietii si intamplarile din ea (destin), toate in conformitate cu faptele lui din viata dinainte, in scopul ispasirii si al evolutiei lor.
Spiritistii dau fenomenelor simple explicatii  supranaturale considerand ca acestea ar fi produse de spiritele celor morti. Acesta este, de altfel, singurul lor argument, dupa cum comunicarea cu spiritele este singura lor dogma specifica. 
                                                                  
MOLOCANII

Originea
La inceput,  adeptii acestui grup,  sub influenta catolicilor, au renuntat la randuiala veche si fara dezlegari a Bisericii Ortodoxe, in ceea ce priveste postul, si au inceput sa consume lapte, unt si oua. Datorita consumului de lapte, secta s-a numit a molocanilor (moloko - lapte).
Vazand ca au adepti si succes in lumea postitorilor la porunca, molocanii au inceput sa-si zica crestini cu adevarat spirituali, pentru a se deosebi, mai ales de duhoborti.
Organizatorii sectei mixte sunt socotiti Ilarion Pobirohin si Simion Mateev Uklein. 
Cazuri izolate de molocani au existat in Moldova si in Dobrogea, pana la cel de-al doilea razboi mondial.
Punctele doctrinare:
Secta admite Biblia ca singura justificare a credintei.
Sfanta Treime nu exista, cele trei ipostasuri sunt diferite numiri ale lui Dumnezeu, Iisus Cristos n-a fost Dumnezeu.
Preotia a existat numai in Vechiul Testament.  
Sfintele Taine nu exista. 
Botezul cel adevarat il reprezinta invatarea Sfintei Scripturi: afundarea in apa sau stropirea este o simpla ceremonie. De asemenea, adevarata impartasire cu trupul si sangele Domnului este tot citirea Bibliei.
Cultul
Nu admit juramantul si serviciul militar.
Resping cinstirea sfintilor, crucii, socotindu-le inselaciuni.
Ceremonia lor este simpla, ca la toti sectantii constand in citirea Bibliei si interpretarea ei.
                                                                   
MORMONII

Originea
Biserica Mormona, cunoscuta si sub numele de "Biserica lui Iisus Cristos a Sfintilor din urma", numara aproximativ intre 5-10 milioane de credinciosi, raspanditi in peste 150 de tari. 
Intemeietorul acestei secte este Joseph Smith. Acestuia i s-a revelat in anul 1844 ingerul Moroni, trimisul lui Dumnezeu, care l-a instiintat ca va avea ca misiune - restabilirea  credintei adevarate si punerea bazelor noii biserici crestine. 
Cartea dupa care se va calauzi si care va completa Biblia a fost scrisa pe placi de aur. Aceasta carte, intitulata "Cartea Mormonilor" ("The Book Of Mormon"), descrie evenimente care s-ar fi petrecut intre anii 600 î.C. si 421 d.C. pe teritoriul Statelor Unite. Mormonii cred ca au descoperit America inaintea lui Columb. Ei afirma ca religia lor s-ar fi nascut cu 600 de ani inainte de Cristos. In anul 421 d.C. profetul Mormon ar fi strans toate scrierile sfinte si a scris "Cartea lui Mormon", pe care a ingropat-o. In anul 1830, profetul Joseph Smith a descoperit-o si a intemeiat actuala biserica. El a anuntat ca toate celelalte biserici sunt apostate si nu au autoritatea de a propovadui sau a boteza. 
In "Cartea lui Mormon" se relateaza ca scopul venirii pe pamant este sa fim asemanatori tatalui divin. Trupul este imperfect si muritor, dar reprezinta o treapta spre mantuire. Moartea face parte din planul mantuirii. Cei care au cunoscut vointa lui Dumnezeu si noua credinta, dar nu au urmat planul mantuirii, vor merge in iad. Ceilalti vor primi un trup nemuritor si vor trai vesnic.
Mormonii includ Biblia printre cele 4 carti pe care ei le considera Scripturile Mormone. Crezul in Iisus Cristos este central credintei lor, dupa cum indica chiar denumirea lor oficiala de "Biserica lui Iisus Cristos a Sfintilor din urma" ("The Church of Jesus Christ of Latter-Day Saints"). 
Joseph Smith este profetul lui Iisus si a readus pe pamant singura biserica adevarata. Omul poate deveni asemanator lui Dumnezeu, exista insa doua obstacole pe aceasta cale. Primul este trupul fizic, imperfect si muritor, al doilea este pacatul.
Organizarea
Biserica mormona este o organizatie non-clericala condusa de un profet, 12 apostoli si 5 cvorumuri ale celor 70. Actualul lider spiritual al Mormonilor este profetul de 85 de ani B.Hinckley, iar sediul central al Bisericii se afla in statul american Utah. 
In Romania, mormonii sunt prezenti din 1899, prin Misa Markov si Arghir Dimitrov si sunt inregistrati legal in anul 1993.
Cultul
Conceptele religioase ale Mormonilor sunt cuprinse in asa-numitul ”Cuvant de intelepciune” care le interzice sa intretina relatii sexuale inainte de casatorie, sa fumeze, sa se drogheze, sa consume bauturi alcoolice, cafea si ceai negru. In schimb, sunt sfatuiti sa manance multe fructe, cereale si carne putina. Teoretic, fiecare mormon trebuie sa respecte cele 10 porunci testamentare, sa se roage zilnic de cel putin trei ori si sa citeasca in fiecare zi cate o jumatate de ora din "Cartea lui Mormon". 
Prin credinta si cainta se ajunge la botez. Botezul este legamantul cu Dumnezeu, simbolizeaza moartea, inmormantarea si invierea intr-o viata noua. Dupa botez, cativa pastori aseaza mainile pe capul noului venit pentru a cobori Duhul Sfant si pentru a-i confirma slujirea.
Mormonii au sali de adunare in care se strang in fiecare duminica. Pe langa acestea exista si temple in care prezbiterii mormoni oficiaza ceremonii, cum ar fi botezul pentru morti sau legarea casatoriilor pentru vesnicie. Prin ceremonia de legare a casatoriei pentru vesnicie, se considera ca sotul si sotia vor ramane casatoriti si dupa moarte. 
Mormonii duc o munca sustinuta de identificare a stramosilor lor care au murit nebotezati ca mormoni. Ei merg la templu si se boteaza in numele acestor stramosi, in speranta ca acel botez le va imbunatati stramosilor situatia la Judecata de Apoi. 
Toti tinerii mormoni in varsta de 21 de ani, fete sau baieti, efectueaza un stagiu de 2 ani de misionarism intr-o tara stabilita de profet. Ei sunt usor de recunoscut pe strazi dupa imbracamintea identica (camasa alba si pantaloni negri pentru baieti, camasa si fusta lunga pentru fete, la care se adauga un ecuson negru cu numele misionarului). Toti baietii devin automat prezbiteri la varsta de 21 de ani. 
Mormonii acorda un interes deosebit felului de vietuire. Spre deosebire de majoritatea altor culte, mantuirea nu este capatata automat prin credinta in jertfa de pe cruce, o mare importanta avand si felul in care traiesc. In prezent, femeile mormone duc o campanie de acceptare a lor ca prezbiteri, alaturi de barbati.
                                                    
MISCAREA NEW AGE

Originea
Miscarea New Age (Noua Era) este un curent modern si umanist ce sustine o viziune comuna a unei noi ere a iluminarii, a cunoasterii si a armoniei. Aceasta miscare se intemeiaza pe “monism” (totul este una) si pe “panteism” (totul este Dumnezeu).
Miscarea New Age isi are radacinile moderne in Societatea Teozofică fondata in 1875, in New York, de catre Helena Petrovna Blavatsky, de origine rusa. Una dintre invataturile de baza ale acestei organizatii este ca toate religiile lumii au „adevaruri comune” care transced diferentele posibile. Membrii ei cred in existenta maestrilor care sunt fie spirite, fie oameni mai evoluati decat oamenii de rand, cu alte cuvinte, persoane iluminateiîn mod special. 
Una dintre figurile centrale care s-au evidentiat in Societatea Teozofica este Alice Balley (1880-1949), englezoaica, emigrata in America. Ea a pus bazele Miscarii New Age si este considerata drept marea lor Preoteasa. Ca si medium spiritist, ea a primit mesaje de la asa numitul maestru al intelepciunii, tibetanul Djwal Khul. Aceste mesaje pe care ea le-a scris fiindu-i dictate de această fiinta, au fost publicate in numeroase carti. Aceste invataturi secrete care pana in ziua de astazi sunt urmate cu minutiozitate in cercurile New Age, constituie Planul Miscarii. 
Punctele doctrinare:
Miscarea New Age proclama omul ca fiind Dumnezeu si ca „omul l-a creat pe Dumnezeu dupa chipul sau”. Fideli concepţiei ca „totul este una”, ei considera omul ca facand parte din Dumnezeu-Capul („Constiinta cosmica” sau „Forta”). Tot ce are de facut omul este sa se descopere si sa-si dezvolte divinitatea, extinzand constiinta lui prin meditatie, yoga si alte metode. Se afirma ca omul poate intra pe deplin in spiritul lui „Dumnezeu Forta”.
New Age respinge adevarurile crestine esentiale: transcendenta si personalitatea lui Dumnezeu, deoarece in viziunea new age, Dumnezeu nu este Creatorul lumii, ci sufletul ei; este respinsa distinctia dintre spirit si materie, precum si personalitatea si libertatea omului. De asemenea, sunt negate existenta pacatului, intruparea Fiului lui Dumnezeu in Iisus din Nazaret si mantuirea realizata de El prin moartea pe cruce si prin inviere. Iisus Cristos este redus la una din multele manifestari ale omniprezentei energii cosmice care s-a manifestat deja in alte personaje religioase. 
In contrast cu Biblia care ne spune in Epistola catre Evrei 9:27: „si dupa cum oamenilor le este randuit sa moara o singura data, iar dupa aceea vine Judecata”, moartea este negata in finalitatea ei. In locul ei, Miscarea New Age propovaduieste reincarnarea, concept izvorat din hinduism si budism. In conformitate cu aceasta invatatura, omul in realitate nu moare ci renaste la nesfarsit in alte cicluri de viata. Forma reincarnarii depinde de modul in care si-a trait viata anterioara. Aceasta lege a karmei ramane in vigoare pana cand persoana se autoperfectioneaza suficient ca sa intre in nirvana, o stare in Miscarea New Age afirma clar ca omul se poate salva prin gasirea „Eului sau Superior” prin expansiunea constiintei. Cu alte cuvinte in centrul spiritualitatii Miscarii New Age este credinta in om si-n energia atotpatrunzatoare sau in forta din intregul cosmos. 
In plus, maestrii intelepciunii, spiritele ancestrale si spiritele naturii sunt resurse spirituale ale Religiei New Age. Au fost reinviaţi multi zei si zeite pagane. Sunt membri New Age care se inchina lui Pan, Buda sau Siva. S-au creat multi zei noi. Vrajitoria este de asemenea un stalp al Miscarii New Age. In aceasta miscare sunt atrase toate sursele posibile ale invataturii oculte.
Numitorul comun al membrilor diferitelor grupari New Age este o falsa experienta religioasa: contactul cu demoni prin droguri, meditaţie, tehnici psihologice, calauzire de catre entitati demonice, maestrii ai intelepciunii din ierarhia planetara, din care isi trage originea Planul Miscarii New Age. Membrii New Age cred in O.Z.N.-uri si fiinte extraterestre de la care primesc mesaje.
Se foloseste zvastica, de exemplu, semnul ocult indo-germanic al norocului, adoptat si de Hitler. Apoi, numarul 666 care, potrivit lui Alice Balley, poseda calitati sacre si care dupa invatatura New Age trebuie folosit cat de des posibil pentru a accelera procesul civilizarii si venirii Noii Ere. Unul din cele mai folosite semne este curcubeul care simbolizeaza puntea dintre om si supra sufletul sau „Marea Minte Universala”, fiind frecvent folosit pe cadouri, articole de papetarie, tricouri si jucarii. 
Prozelitism
Un sistem de credit card universal.
Autoritate mondiala care sa controleze proviziile de hrana ale lumii. 
Taxa universala.
Incorporare la nivel mondial, in ciuda ideilor pacifiste ale Miscarii.
Stabilirea unui sistem economic mondial.
Inlocuirea proprietatii private de credit, transport si productie in serie cu proprietatea unui directorat mondial.
Recunoasterea controalelor biologice pe scara a populatiei si a bolilor pe scara mondiala.
Un standard minim de libertate si bunastare in intreaga lume.
Datoria de a subordona viata personala unui directorat universal.
Idealuri: 
Arianismul, adica suprematia rasei Vestului; ca in cazul lui Hitler, acesta este legat de antisemitism. 
Initiere in masa, numita si „initiere luciferica”, adica un act de consacrare lui lucifer. 
Actiune de purificare, adica de exterminare a celor ce nu sunt de acord cu obiectivele Miscarii. 
Avortul si insamantarea artificiala. 
Limitarea numarului copiilor intr-o familie. 
Controlul genetic. 
Controlul mortii, desi exista un cult al mortii, aceasta fiind privita ca o experienta euforica si o tranzitie catre noi cicluri ale vietii.
Miscarea New Age se prezinta ca un mesaj mantuitor, considerand ca detine puterea vindecarii lumii actuale si capacitatea de a pune omul in legatura cu o realitate spirituala ultima, ascunsa in fiecare om si in fiecare fiinta. Pentru doctrina New Age, nu credinta in harul lui Dumnezeu mantuieste, ci omul insusi isi dobandeste mantuirea prin cunostinte sigure si cu metode foarte precise, nu aplicate naturii externe, ci vietii spirituale si interioare omului. Raportata la credinta crestina, miscare New Age apare ca promotoare a unor simplificari inacceptabile. 
                                                                
SCAPETII

Originea
Cel care a initiat aceasta secta a fost  Selivanov, in anul 1832, membru al comunitatii hlastilor din Petrograd. 
Scapetii sunt fiii legitimi ai bogomililor si isi justifica cultul pe textul din Epistola lui Pavel catre Evrei 12:4: "...in lupta voastra cu pacatul nu v-ati nevoit pana la sange", care va fi preluat apoi de toate gruparile penticostale si miscarile ancestrale.
Secta se autointituleaza "vrednicii sufletului" si a aparut ca o reactie impotriva hlastilor, cei care nu duc pana la capat lupta impotriva carnii. Din cauza neinfranarii, au recurs la mutilare, calcand in mod voit sfatul psalmistului: "Fericit barbatul care rabda ispita..." (Psalmul I, 1-2).
Punctele doctrinare: 
Adeptii scapeti sustin ca pacatul originar a constat si se explica prin unirea fizica a primilor oameni. Pentru a sterge acest pacat este necesar botezul cel adevarat prin suprimarea organelor genitale la barbati si taierea sanilor la femei pentru a distruge pofta care aduce pacatul si moartea.
Organizarea
Comunitatea lor este condusa de un "corabier", iar organul tutelar dintr-o localitate se intituleaza "fratia".
                                                                
STUNDISTII

Originea
Iacob Spener din Wurtenberg a infiintat o Asociatie religioasa numita Stunde (germana - ora). Scopul acestei asociatii consta in a citi si explica Biblia timp de o ora, dupa terminarea ceremoniei religioase.
Din Germania, practica stundista s-a raspandit in toate tarile, cu adepti protestanti, ajungand si in Rusia, unde programul sau orarul acesta s-a numit stund, iar adeptii cititori planificati ai Bibliei au fost numiti stundisti.
Convertirile propriu-zise la secta stundistilor au inceput dupa a doua jumatate a secolului al XlX-lea, iar primul convertit rus se inregisteaza in jurul anului 1860. 
Se cunosc doua cauze ale raspandirii stundiste: dorinta de a invata carte si raspandirea Bibliei tiparita in limba poporului.
Secta s-a raspandit in Basarabia si Bucovina, numindu-se "stundo-baptisti", ca, apoi, sa se inregistreze scaderea adeptilor din ce in ce mai mult. Dupa cel de-al doilea razboi mondial, stundistii s-au contopit cu baptistii.
Punctele doctrinare:         
Doctrina stundistilor se confunda cu cea baptista-adventa, avand in fruntea comunitatii presbiteri si diaconi.
Botezul se face prin cufundare si se realizeaza cu mare fast. Randuiala este asemanatoare cu cea a baptistilor, pastrand si ceva din traditia veche. Cei ce asista la ritual canta: "Cati in Cristos v-ati botezat, in Cristos v-ati si-mbracat. Aliluia."
Cultul
Intrunirile lor sunt simple constand doar in citirea Bibliei, uneori insotite de frangerea painii. Fratii si surorile stau unii in dreapta, altii in stanga si sunt asezati in forma de potcoava pentru a vedea templul cel viu, cum numesc corpul omenesc, conform textului: "Trupul vostru este templul Sfantului Duh, care locuieste in voi si pe care L-ati primit de la Dumnezeu si ca voi nu sunteti ai vostri, caci ati fost rascumparati cu pret. Preaslaviti, dar, pe Dumnezeu in trupul si in duhul vostru care sunt ale lui Dumnezeu..." (1Corinteni 6:19-20).
In fata mesei sta "Fratele cel batran" care conduce adunarea. Se canta psalmi si se rostesc rugaciuni improvizate sau se recita imnuri neoprotestante (baptiste) in legatura cu textul din peri-copa evanghelica programata. Dupa citire, urmeaza strigarile programate. La barbati: "Milostive, Doamne, fii milostiv mie pacatosul, asa cum ai fost cu talharul" iar la femei: "Milostive, Doamne, nu ma osandi pe mine pacatoasa, cum n-ai osandit pe femeia cea desfranata." Dupa incheierea programului religios, se fac anunturi de familie pentru "frati si surori". Daca se savarseste "frangerea painii", cam o data pe luna, se intrebuinteaza paine dospita si numai vin rosu
 





3 comentarii: